Le nombre de cas de plagiat a-t-il explosé dans vos groupes pendant la pandémie? Vous questionnez-vous sur votre rôle devant ce phénomène? La décision est la vôtre: prévention ou sanction?
Zoomwebinaire, Formation SSE, Université Laval, Québec, Canada.
Martine Peters, Université du Québec en Outaouais
Références extraites des diapositives:
Diapositive 5 : Premier postulat
- Serviss, T. (2016). Creating Faculty Development Programming to Prevent Plagiarism: Three Approaches. In (pp. 551-567): Springer Singapore.
Diapositive 6 : Sept profils de l’enseignant
- Peters, M., Boies, T., & Morin, S. (2019). Teaching Academic Integrity in Quebec Universities: Roles Professors Adopt. Frontiers in Education, 4(99).
Diapositive 7 : Le passeur d’intégrité
- Zakhartchouk, J.-M. (1999). L’enseignant, un passeur culturel. Paris: ESF éditeur.
Diapositive 8 : Discuter de l’intégrité ❤
- Gravois Lee et Burns (sd). 50 Ways to Jumpstart Academic Integrity Discussions in Your Class. Quinnipiac University, Connecticut. https://docplayer.net/22570907-50-classroom-activity-ideas.html
Diapositive 9: Dix principes de l’intégrité académique pour le formateur ❤
- McCabe, D. L., & Pavela, G. (2004). Ten (Updated) Principles of Academic Integrity: How Faculty Can Foster Student Honesty. Change (May/June), 10-15.
Diapositive 11 : Diversifier l’évaluation
- Sauvé, D. (2008), Stratégies de prévention du plagiat, Université de Montréal. https://doczz.fr/doc/167541/strat%C3%A9gies-de-pr%C3%A9vention-du-plagiat
Diapositives 13-14 : Troisième postulat ❤
- Johnson-Eilola, J., & Selber, S. A. (2007). Plagiarism, originality, assemblage. Computers and Composition, 24(4), 375-403.
Diapositive 15 : Qu’est-ce qu’être créatif?
- Corazza, G. E. (2016). Potential originality and effectiveness: The dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 28(3), 258-267.
Diapositive 16 : Originalité versus créativité
- Acar, S., Burnett, C., & Cabra, J. F. (2017). Ingredients of creativity: Originality and more. Creativity Research Journal, 29(2), 133-144.
- Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1999). The concept of creativity: Prospects and paradigms. Handbook of creativity, 1, 3-15.
Diapositive 17 : Créativité et originalité en éducation
- Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., . . . Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Abridged Edition: Longman.
Diapositive 18 : Taxonomie de Bloom améliorée
- Bloom’s revised taxonomy https://www.getsmarter.com/blog/wp-content/uploads/2017/06/Knowledge-commons-blooms-taxonomy-GetSmarter.png
Diapositives 20 : Conception d’une tâche d’évaluation
- Spiller, D. (2014). Assessment matters: Academic Integrity. The University of Waikato. https://www.waikato.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0006/352869/Assessment-Matters_-Group-Work-Assessment.pdf
Diapositive 21 : Conception d’une tâche d’évaluation
- https://www.pimido.com/ Pimido
- https://www.coursehero.com/ Course Hero
- Fahim, S. (n.d.). Assessments – Prevention Strategies to Combat Plagiarism [PowerPoint presentation]. The British University in Egypt. https://www.bue.edu.eg/powerpoints-academic-honesty/
Diapositive 35 : Conception d’une tâche d’évaluation
- Culwin, F., et Lancaster, T. (2001). Plagiarism, prevention, deterrence and detection. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?
- Gibelman, M., Gelman, S. R., et Fast, J. (1999). The downside of cyberspace: Cheating made easy. Journal of Social Work Education, 35(3), 367-376.
- Macdonald, R., et Carroll, J. (2006). Plagiarism—a complex issue requiring a holistic institutional approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(2), 233-245.
Diapositives 26 : Des consignes claires
- Harris, Robert (2015). Antiplagiarism Strategies for Research Papers. Virtual Salt. http://www.virtualsalt.com/antiplag.htm
Diapositive 31 : Déclaration d’authenticité
- Université de Sherbrooke https://www.usherbrooke.ca/ssf/fileadmin/sites/ssf/documents/Antiplagiat/Declaration-V-1.pdf
Diapositive 32 : Valeurs de l’intégrité académique
- International Center for Academic Integrity (2021). The Fundamental Values of Academic Integrity. https://academicintegrity.org/images/pdfs/20019_ICAI-Fundamental-Values_R12.pdf